جمعه 26 مهر 1398
کد خبر : 236596 تاریخ ثبت : 1398/4/5 19:00:08

بندر بوشهر، بندری زیان‌ده است

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر عنوان کرد: که بندر بوشهر جذابیتی برای سرمایه‌گذاران ندارد و این بندر اکنون جزو بنادر زیان ده است.
 

خورشید گزدرازی، در گفت‌وگو با خبرنگار شیپنا با ابراز نارضایتی از ارائه میزان تسهیلات به بندر بوشهر عنوان کرد: مردم این منطقه به دلیل مشکلات کمبود آبی که وجود داشت به حوزه بندری برای تأمین معاش روی آوردند.

وی در ادامه مطلب فوق از استان بوشهر به عنوان استانی، تجارت محور یاد کرد و افزود: یکی از قابلیت‌های بسیار مهم این استان وجود 13 بندر و گمرک است.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر با بیان اینکه مهم‌ترین بندر این استان «بندر بوشهر» است، گفت: تحریم‌های ظالمانه آمریکا، حوزه تجارت و کسب‌وکار بنادر استان بوشهر را تحت تأثیر قرار داده است و اکنون بندر بوشهر یک بندر ضررده است.

او توسعه بنادر بوشهر را مستلزم همت ملی دانست و ابراز کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که میتواند در توسعه بنادر کشور از جمله بندر بوشهر کمک‌کننده باشد بحث حذف قوانین دست و پاگیر است.

گزدرازی با انتقاد به این مسئله که بندر بوشهر جذابیتی برای سرمایه‌گذاران ندارد، تصریح کرد: یکی از اولویت‌ها برای مسئولان بایست موضوع رقابت‌پذیر کردن بنادر این استان باشد. در حال حاضر شرایط بندر چابهار در ارائه تسهیلات در ترغیب سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی روند بهتری به نسبت سایر بنادر کشور دارد.

وی با اعلام اینکه با ایجاد کریدور شمال به جنوب می‌توان صادرات به کشور قطر را گسترش داد، عنوان کرد: روز گذشته کشتی بزرگ مسافری-باری (رورو)، وارد بندر بوشهر شده که اگر ظرفیت‌های ارائه تخفیف و سوخت یارانه‌ای را به آن اختصاص دهند، قطعاً شاهد رونق در بخش صادرات و حمل مسافر در استان بوشهر خواهیم بود.

او این را هم اضافه کرد: این کشتی قادر به حمل حدوداً 800 مسافر است.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر توضیح داد: با توجه به مشکلات ارزی، ما در حوزه واردات با مشکل مواجه شدیم به‌طوری که اولویت دوم و سوم کالاها به مراتب پایین‌تری نزول کرد و اکنون جزو کالاهای ممنوعه قرار گرفته‌اند که در نهایت همین امر منجر به رکود در حوزه واردات کالا شده است.

طبق گفته گزدرازی؛ در مبحث مواد اولیه، تولید کالاها محدود و باعث افت 70 درصدی کانتینرها نسبت به سال گذشته در بندر بوشهر شده است، به‌طوری که نزدیک به 30 درصد کالاهای وارداتی به دلیل تغییر پیدا کردن اولویت‌ها، تخصیص ارز و دریافت سفارش باعث ایجاد رسوب در کانتینرها شده و نزدیک به 1600 و 1700 رسوب کانتینر داریم.

وی در مورد کمک سازمان بنادر و دریانوردی برای رونق بندر بوشهر گفت: بحث ما عرضه خدمات است اما سازمان بنادر بیشتر بر روی مبحث لجستیکی و حمل‌ونقلی تأکید دارد.

اخبار مرتبط
کلمات کلیدی
ثبت دیدگاه